Kiedy należy wyznaczyć inspektora ochrony danych?

Inspektora ochrony danych (IOD) muszą wyznaczyć organizacje prowadzące systematyczne monitorowanie na dużą skalę lub przetwarzają duże ilości danych szczególnej kategorii.

Administrator danych musi pamiętać, żeby podać imię i nazwisko swojego IOD na stronie internetowej. Obowiązek ten wynika wprost z przepisu prawa. Zgodnie z art. 37 ust. 7 RODO, administrator lub podmiot przetwarzający muszą zamieścić dane kontaktowe swojego inspektora ochrony danych. Wymóg ten precyzuje przepis ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 r. (art. 11), który mówi, że podmiot, który wyznaczył inspektora ochrony danych, udostępnia jego dane: imię, nazwisko oraz adres poczty elektronicznej lub nr telefonu, niezwłocznie po jego wyznaczeniu, na swojej stronie internetowej, a w przypadku, kiedy nie posiada strony internetowej, w sposób ogólnie dostępny w miejscu prowadzenia działalności.

Inspektor Ochrony Danych nie musi być zatrudniony na etat. Firmy, które są zobowiązane do wyznaczenia IOD mogą oszczędzić środki, zatrudniając w roli inspektora ochrony danych wykfalifikowanego konsultanta na podstawie umowy B2B.